2016
CoNCa
Catalunya
Ecosistema d’ensenyaments artístics de caràcter professional a Catalunya
L’informe Aproximació a l’ecosistema dels ensenyaments artístics de caràcter professional a Catalunya és un encàrrec del CONCA a Sinapsis on es mostra una cartografia del sistema –ecosistema– educatiu i universitari dels ensenyaments artístics a Catalunya, orientats a la professionalització de creadors/es i perfils laborals vinculats.
La recerca està centrada en l’oferta reglada, tot i que incideix, també, en iniciatives formatives no reglades. Al mateix temps, el document aborda el context organitzatiu, administratiu, legal i avaluador que tutela el sistema, alhora que planteja una revisió dels mecanismes d’interacció entre els espais formatius i professionals, parant atenció a importants elements vertebradors d’aquesta relació, com ara les pràctiques laborals, la recerca i la innovació, les accions d’emprenedoria o d’inserció laboral.
L’enfoc ecosistèmic de la recerca posa de relleu la falta d’alineació i interdependència entre administracions i institucions educatives de tots els nivells i àmbits disciplinaris, així com la manca d’una aposta conjunta per garantir itineraris professionalitzadors adaptats a la realitat laboral dels futurs professionals de l’àmbit artístic i cultural.
L’informe proposa un seguit de possibles vies de treball i apunta cap a la idea de generar espais que permetin la cooperació eficient entre totes les institucions implicades en la formació artística. S’hi planteja una interrelació formativa més orgànica entre perfils professionals (tècnics, creatius, gestors, educadors, investigadors, etc.) i, alhora, potenciar unes pràctiques professionals reals on s’articulin processos interdependents de recerca artística i acadèmica, producció artística, gestió cultural, difusió, pedagogia i mediació cultural.